28 maart t/m 5 april: Verblijf op Raivavae - Reisverslag uit Rairua, Frans Polynesië van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu 28 maart t/m 5 april: Verblijf op Raivavae - Reisverslag uit Rairua, Frans Polynesië van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

28 maart t/m 5 april: Verblijf op Raivavae

Blijf op de hoogte en volg Rixta

08 April 2016 | Frans Polynesië, Rairua

28 maart 2016: Tropisch onweer
Het is half zeven 's morgens en net licht geworden. Ik ben al wakker en in de kajuit wat dingen aan het opruimen. In de verte zijn er wat donkere wolken. Beng. Pang. Boemerdeboem. De zwarte wolken die net nog in de verte waren, pakken zich ongekend snel om ons heen samen. Een hevig onweer barst los. Wat zeg ik, hevig? Dit heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder meegemaakt. Na een half uur stortregen begint de wind zwaar door te zetten. De boot rukt aan de ankerketting. Het stormt hard. En dan bedoel ik echt hard. Eddy is wakker geworden en komt mee de wacht houden. Alle zintuigen staan op scherp. Houdt de ankerketting het? Liggen we nog op de goede plek? We kunnen het alleen aan de instrumenten zien, buiten is het één zwart regengordijn. Voor, achter, boven en onder zijn niet meer te onderscheiden. De wind giert met ongekend lawaai door de wanten. Gelukkig hadden we alles goed vastgebonden liggen. Vanuit de mast komt er wel eens wat regenwater naar binnen toe het pannenrek in. Vandaag begint het er als een rivier te stromen. We halen de pannen weg en dweilen het kastje en de vloer. Weer een klusje voor op de lijst: oplossen lekkage mast. Het leidt in elk geval prettig af. Het anker houdt, de ketting ook. Ik maak ontbijt. Beiden vergeten we te eten. We zijn te druk met opletten. Mijn spieren staan als snaren zo strak. Klaar om in actie te komen als het moet, want de riffen zijn snel dichtbij als we losslaan. We tellen de tijd tussen de flitsen en de donder. Een tijdje valt er niks te tellen. Dan ineens drijft het onweer voorbij. Na twee uur wordt het rustiger. Onze zintuigen en spieren beginnen te ontspannen. Dat is goed gegaan. Pffff. Dus dat noemen ze nou een tropische verrassing ...

1 april 2016: Fruit!
Het is een grappig klein eiland hier. Het water uit de tap van de kraan bij de kade komt recht van de berg af. We vullen onze jerrycans. Bij het enige winkeltje dat hier is, hebben we geïnformeerd naar groente en fruit. Helaas zijn er weinig mensen die hier genoeg van verbouwen op het eiland. Iemand legt uit dat er weinig is door de vele regen die in deze tijd van het jaar valt. Als ik later bij de watertap een grapefruitboom gewaar wordt en de vrouw die er in de buurt staat vraag of ik een pomplemousse mag meenemen, kijkt ze me eerst vreemd aan. De eilanders houden er niet zo van, ze vinden het nogal zuur. Ze legt uit dat ik het niet kan eten, denkt even na en lost het op door te vertellen dat ik er juice van kan maken. Mijn Frans schiet tekort om haar uit te leggen dat ik het graag in de yoghurt eet, dus ik knik maar enthousiast bij haar uitbeelding van het persen van de pomplemousse. Dan neemt ze me mee naar haar huis en geeft me ook nog eens een hele stam bananen. Ze vertelt dat ik maandagochtend terug moet komen, dan krijg ik nog meer pomplemoussen, bananen en ook nog wat citroenen. We spreken voor na het weekend maandag om acht uur 's morgens bij de kade af. Wat een rijkdom! We maken een mooie bedank-kaart voor haar. Op het lijstje voor Nederland voegen we toe: mooie kaarten van Nederland kopen en foto's van onze boot afdrukken. Een leuke manier om mensen te kunnen bedanken.

5 april 2016: Uitstel vertrek
We waren van plan vandaag te vertrekken. Eergisteren bleek de op ons af komende depressie een meer noord-oostelijkere route te gaan nemen dan de dagen ervoor voorspeld. Daardoor komt de depressie dichterbij en zorgt 'ie voor tegenwind. We besluiten te wachten tot deze depressie voorbij is getrokken. Op zijn vroegst zullen we vrijdagmiddag kunnen vertrekken. Het kleine paradijs is al dagen in een tropisch regenwoud veranderd. Het blijft maar gieten van de regen. Het hoort erbij. Wij wachten het weer nog maar even af.

7 april 2016: Als gasten ontvangen
Ik heb het eiland nu in alle richtingen en over de twee bergpassen verkend. Alleen de berg waar je stijl kletterstijgend tegenop kan, heb ik nog niet gehad, maar dat zie ik me ook niet doen eigenlijk. Het is een koddig ding dat eiland hier, kleiner dan Schiermonnikoog. Eddy kan helaas niet mee wandelen wegens een teen- en urinewegontsteking. Die bleken al voor Pitcairn aanwezig te zijn geweest. Beide ontstekingen knappen gelukkig goed op met penicilline, die we in de boord-apotheek hebben. Er heerst hier op het eiland een heel gemoedelijke en vrolijke sfeer. Het aantal mensen dat in het winkeltje en tijdens de wandelingen speciaal naar me toekomt om een hand te geven en even te praten is ongekend. En dat, terwijl er op het eiland een vliegveldje en een klein pensionnetje is en ze dus best af en toe een paar rondfietsende toeristen op bezoek hebben. Als ik na een fikse wandeling uitblaas bij het postkantoor, deelt een vrouw spontaan haar lunch met mij. Ze heeft een heerlijke baguette met gebraden vlees gemaakt, verrukkelijk. Ik geniet. En dat alles bovenop al het fruit dat we zomaar hebben gekregen.
Ik vraag me overigens wel af waar de mensen hier van leven. Bijna in elk huis is er wel iemand thuis. Zowel mannen als vrouwen kom ik tegen, op het gemakje lopend of fietsend met een mandje fruit of met een klein kind aan de arm. Soms zie ik iemand op een klein landje met een gewas bezig. Ze verbouwen taro, een soort tarwe. En ik zie soms iemand in een kano voorbij komen. Een gezin runt het winkeltje. Ook de ambtenaren zijn aan het werk, dus de mevrouw van het postkantoor, de burgemeester, de baliemedewerkster bij de burgemeester, de leraar op het schooltje en de Gendarmerie. Eddy vraagt het de dame bij de post. Ze vertelt dat ze hier vandaan komt, maar eigenlijk ook geen idee heeft wat iedereen doet. Hoewel alles hier erg duur is is er geen armoede, dat weet ze zeker. Uitkeringen worden er niet verstrekt, alleen kinderbijslag. Parels worden hier niet gemaakt. "Un vrai miracle, monsieur". Ook voor ons blijft het dus een mysterie.

De depressie passeert vandaag. Morgen vertrekken we voor de vier- tot vijf-weekse overtocht naar Nieuw Zeeland

  • 08 April 2016 - 21:52

    Mieke:

    Hé, het moet niet gekker worden. Het internet werkt op dat verregende eiland opeens zo goed dat je mij niet eens nodig hebt voor het plaatsen van je verslag.

    Die onweersbui klinkt heftig! Fijn dat anker en boot het goed hebben doorstaan. We denken maar niet terug aan de eerste etappe jaren geleden toen dat anker een heel eigen, veel te prominente rol had in de reisverslagen...

    Wat een relaxte eilandbewoners. Leuk hoe jullie van alle kanten in de watten worden gelegd met lekkernijen.

    Lieve Rixta en Eddy, een heel goede reis naar Nieuw-Zeeland gewenst! Kus, Miek *zwaait uitbundig*

  • 08 April 2016 - 22:14

    Chris En Joke:

    Lieve Eddy en Rixta,
    Mooie bijkomstigheid dat die onweersbui niet midden op zee over jullie heen kwam! En waarschijnlijk zijn jullie nu al weer onderweg, dus dat is schrijven voor over enkele weken, raar idee.
    Wel bijzonder, zo'n eiland met nog geen 1000 inwoners midden in de oceaan. Zouden ze vooral van visserij leven of pakken ze toch de moderne tijd mee (internet startups?).
    In ieder geval veel succes met de laatste etappe en Eddy beterschap gewenst.

  • 08 April 2016 - 22:47

    Wouter En Hermine :

    Wat een spanning moet dat geweest zijn. Ontzag voor de natuur! Heel veel sterkte met de overtocht naar NZ. Wij zijn inmiddels in Suriname aangekomen voor het congres voor huisartsen dat ik dit jaar voor de 10e keer organiseer. Morgen gaan we eerst nog naar het natuurpark Brownsberg. Veel brulapen daar.

  • 08 April 2016 - 22:51

    Mieke:

    En daar zijn de foto's ook. Zoooooo mooi!

  • 09 April 2016 - 08:05

    Jetty Noordzij:

    Oei wat spannend weer gelukkig heeft de boot en vooral jullie ook het onweer doorstaan. Een hele goede reis naar Nieuw Zeeland

  • 09 April 2016 - 10:15

    Riet:

    Een mens heeft niet zo veel nodig, een mix van een beetje liefde, warmte, genegenheid en aandacht is denk ik voldoende om gelukkig en tevreden te zijn.
    Fijne en goed reis naar New Zeeland, liefs Riet

  • 09 April 2016 - 12:10

    Gerard En Melitta:

    Van het ene paradijs naar het andere - zo wil ik ook wel leven, zelfs als het laatste paradijs verscholen gaat in, onder en achter een tropische storm. Maar dan toch maar liever niet de vele weken tussen deze paradijzen. Ook al hebben wij nota bene even meegevaren (Sint Maarten - al weer jaren geleden...) lijken ons al die dagen en weken op de eindeloze oceaan een al te lange mindfulness oefening.
    Heerlijk om te horen dat het zo goed gaat - met de reis en met jullie. Hoewel: Eddy, je lijkt toch wat te weinig te drinken... Opletten hé. En als het water op rantsoen moet blijft er toch altijd nog de whiskey over?

    Wat een avontuur. Heerlijk hoor. Ook op de foto's zien jullie er allebei goed en gezond uit (zoals de laatste reclame van Bever: alle mensen zijn buitenmensen). Maar jullie spannen de kroon. Zal ik jullie aanmelden voor een fotoshoot? Beetje bijverdienen zal geen kwaad kunnen (?).
    Hoop dat jullie een voorspoedige laatste (grote) etappe hebben naar Nieuw Zeeland, het mooiste land wat wijzelf ooit bezocht hebben. En wij hopen dat jullie op tijd terug zijn voor een volgende reis naar een volgend eiland - Terschelling (ook mooi). Met bijzondere voorstellingen in de duinen en op het strand...

    Lieve, lieve groet,

    Melitta en Gerard

  • 25 April 2016 - 04:24

    Glyn & Dave:

    Hi Rixta & Eddy

    You have been to some lovely islands, out of the way, so not many boats. Hope you have a nice trip to N.Z
    We are now getting ready to leave N.Z. and head back to Fiji. It is getting toooo cold for us here and too much rain, but we have enjoyed our stay in N.Z. mostly here in Whangarei, we have been lucky to house -sit for friends here in lovely houses overlooking the river area. Time to move back to a house!!!
    Maybe see you somewhere again. If we still have the boat by November, we may come back here again.
    The Bay Islands are also beautiful, all clean, and good supermarkets, great selection of food and fresh products

    Luv
    Glyn & Dave

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixta

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 347622

Voorgaande reizen:

08 Mei 2023 - 08 Oktober 2023

Nieuw Zeeland verlaten

06 Mei 2022 - 06 November 2022

Nieuw Zeeland, nog niet naar Indonesie

16 April 2019 - 16 September 2019

Nieuw Caledonië & Australië

01 April 2017 - 01 September 2017

Fiji

27 November 2015 - 27 April 2016

Chili naar Nieuw Zeeland

26 November 2014 - 26 April 2015

Paaseiland en Chili

11 November 2013 - 29 April 2014

Panama, Ecuador

01 Juli 2012 - 31 Januari 2013

Caribbean

Landen bezocht: