27 november-1 december 2013; Bon Air - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu 27 november-1 december 2013; Bon Air - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

27 november-1 december 2013; Bon Air

Blijf op de hoogte en volg Rixta

01 December 2013 | Bonaire, Kralendijk

5. Bon Air

Donderdag 28 november 2013; Op zee
We vertrekken bij de eerste straaltjes licht. Het is zes uur 's morgens. Eindelijk weer op groot water. Wat een ruimte. Het is inslingeren, dat wel. Ik leg het boek weg, de maag heeft nog even wat rust nodig. Ik kan eindeloos ver om me heen kijken. Wat heerlijk al die natuur; vogels, golven, het is zelfs weer geweldig om vliegende vissen te zien. De navigatie gaat prima. Gewoon zorgen dat je papieren kaart niet wegwappert. Ik geniet ervan, over een klein tijdje zal het zien van de vliegende vissen alweer zo normaal worden.

We zijn in Bonaire. Je kunt hier vlak voor de kust aan een mooring, een boei, gaan liggen. Ankeren is niet toegestaan om het koraal te beschermen. Er is plek genoeg. Ook hier is het een oase van rust, dorps eigenlijk. Door het heldere water zie je pardoes de zandbodem en de vissen. Een glashelder aquarium onder eigen boot, wouw!

Zaterdag 30 november 2013; Decibel in the Air
Oké, 's nachts is het wat minder rustig hier. Caribische klanken worden ingewisseld voor Amerikaanse muziek, en dat soort beat kan hard, harder en ook nog hardst;). Wij hebben besloten toch maar wat boeien verder van de disco af te gaan liggen, iedereen tevreden.

Zondag 1 december 2013; Mijmeren
Het is heerlijk om weer zoveel ruimte te hebben. Ik weet nog dat ik in Nederland dacht: Waar vinden mensen eigenlijk de tijd om überhaupt een blog te lezen? Dat moest ikzelf bijna inplannen in m'n agenda. Hier is het wakker worden en dan volop kiezen: je kunt gaan zwemmen, snorkelen, duiken, de zoutvlaktes bezoeken, de mangroves gaan bekijken, scooter huren, doorgaan met klussen, verdere trip plannen, je er druk over maken of zoeken naar internetverbindingen. Maar je kunt ook gewoon even samen zijn, lachen, boekje lezen, vissen onder de boot tellen, om je heen kijken, kopje koffie zetten, beetje mijmeren. Vooral dat laatste had ik geloof ik gemist; beetje mijmeren. In elk geval doe ik een inhaalslag en vind ik dat heerlijk. Ik zuig het op. Ik snap dat dat niet voor iedereen te volgen is. Als ik de zeilers hier beluister hoor ik ze zeggen; ga wat doen, niet te lang hier, daar is ook mooi! Snel! Ze hebben vast gelijk voor wat hun eigen reis betreft, zelf nestel ik me nog even in mijn gemijmer. Innerlijk reizen is ook op weg zijn.

We zijn gestart met het boek "Spanish for Cruisers". Elke dag leren we allebei wat extra woorden en zinnen, voor als we straks in gebieden komen waar men alleen Spaans spreekt en geen Engels. Eddy leest uit het voorwoord de definitie van cruising voor: "Doing boat maintenance in exotic places". En zo is het;)

  • 01 December 2013 - 17:51

    Mieke:

    Nederland, zondagavond. Buiten: bijna winterse temperaturen, een zacht fluisterende wind en een verlegen motregentje. Binnen: verwarming, koffie en een heerlijk reisverslag over twee zeehelden lezen.

    Dit begint er meer op te lijken, jongens. Het grote water op, genieten, mijmeren, vissen tellen, tijd om te bedenken wat je wel of juist niet wilt doen.

    "Innerlijk reizen is ook op weg zijn". Mooi!

    "Doing boat maintenance in exotic places". Treffend!

    En ik ben nog steeds niet jaloers.

    Veeeeeel plezier op, onder, naast, bij, in de cat. Zwaai! Liefs, Miek


    Oké, ik lieg, ik ben jaloers.

  • 01 December 2013 - 21:19

    Welmoed:

    Wat een heerlijk verhaal, mijmeren lijkt me heerlijk, het geeft vast energie.
    lieve groeten Welmoed

  • 02 December 2013 - 00:06

    Justine Van Lawick:

    Wat een heerlijke meditatieve stemming gaat er uit van jullie verslag. Inderdaad een spiegel voor ons jachtige leven hier. Vandaag de hele dag naar IDFA. Ook daar twee documentaires over gemeenschappen die leven in het hier en nu zonder al die complexiteit: een gemeenschao die zout wint in de woestijn in India, werken, eten, slapen, werken. Nauwelijks gesprek, het is zoals het is en dat is het. Ook een prachige docu over een amerikaan die deel is geworden van een pygmeeën gemeenschap, daar een zoon krijgt en die mee neemt naar NY. Dus wij waren ons ook wel aan het afvragen waar we toch zo mee bezig zijn....
    Ilja is daar als een vis in het water, fijn is dat.
    Ik wens jullie nog vele mijmeringen. Justine

  • 02 December 2013 - 13:32

    Erik Van Tienhoven:

    Samen lezen, zitten,genieten,kijken,mijmeren. Is er nog mooier?? Erik

  • 08 December 2013 - 17:04

    Patricia:

    Wow, wat een genot om te lezen, ik zie al het
    moois echt voor me en kom zelf ook in die heerlijk
    rustige stemming! Geweldig om je in zo'n ontzettend
    mooie natuur te begeven.....
    Ik ben ook jaloers, haha;-)
    GENIET van alles en van elkaar!
    Liefs en knuffel Patricia xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rixta

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 349527

Voorgaande reizen:

07 Mei 2024 - 07 Oktober 2024

Indonesië verkennen

08 Mei 2023 - 08 Oktober 2023

Nieuw Zeeland verlaten

06 Mei 2022 - 06 November 2022

Nieuw Zeeland, nog niet naar Indonesie

16 April 2019 - 16 September 2019

Nieuw Caledonië & Australië

01 April 2017 - 01 September 2017

Fiji

27 November 2015 - 27 April 2016

Chili naar Nieuw Zeeland

26 November 2014 - 26 April 2015

Paaseiland en Chili

11 November 2013 - 29 April 2014

Panama, Ecuador

01 Juli 2012 - 31 Januari 2013

Caribbean

Landen bezocht: