27 sept t/m 9 okt 2024; overtocht naar Maleisie - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu 27 sept t/m 9 okt 2024; overtocht naar Maleisie - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

27 sept t/m 9 okt 2024; overtocht naar Maleisie

Door: Rixta

Blijf op de hoogte en volg Rixta

09 Oktober 2024 | Maleisië, Langkawi Islands

Mooie afsluiting

Het is windstil. Zachtjes tuffen we op de motor door de druktste zeestraat van de wereld, de ‘Strait of Malacca’. Op onze plotter en om ons heen schuiven reuzen tankers langs, het gaat allemaal prima. Na een dag zet de wind rustig in, mooi van achteren. We kunnen zeilen! En vanaf hier is het ook rustiger met het zeeverkeer. We ademen, trekken de zeilen wat aan en stuiven met rustig toenemende wind steeds sneller voort. Ergens midden op zee vieren we Eddy’s verjaardag. Wat bijzonder om al op zoveel plaatsen op zee en ergens in de wereld jarig te zijn geweest!

De dag voor aankomst is het goed weer met een lekker windje en besluiten we nu eindelijk eens met ons slecht-weer-zee-anker te oefenen. We slepen het ding immers al 12 jaar mee. We gooien boeien, lijnen, de parachute en nog meer lange lijnen over boord. De standaard methode om dit te doen blijkt niet erg geschikt voor Let’s go, omdat ze door haar vorm geneigd is halve wind op de golven te gaan liggen tijdens het vieren van de lijnen. Dat wil je niet als het echt stormt. We puzzelen, proberen een aantal dingen uit en vinden een oplossing. En tsja, ergens komt er een lijn in de schroef en ook blijkt de parachute echt een stuk minder goed te werken als je hem verkeerd om aan de lijnen knoopt. Dan klapt hij niet uit namelijk. En zoef je met nog steeds vaart gewoon dobberend door het water in plaats van dat je aan een anker ligt. Wat zijn we blij dat we dit oefenen! Volgend jaar nog een paar keer besluiten we, want de manoeuvre zelf valt eigenlijk reuze mee. De marifoon kraakt. We worden opgeroepen. Een Frans zeilend gezin komt langs ons gevaren en vraagt zich af of alles oké is? Die zien ons vast vreemde rondjes draaien zonder zeilen op. Ze moeten lachen als ze horen wat we aan het doen zijn en moedigen ons aan. Misschien tot ziens in Langkawi!

Langkawi blijkt een prachtig eiland met veel beschutte baaien. We klaren in en tuigen de boot op ons gemakje af. Aftuigen maakt nooit mooi; inderdaad, zonder de nieuwe zeilen en alle oranje lijnen ziet ze er kaal en onttakeld uit.

Vanaf de haven volgen we het bord dat verwijst naar de zeilwinkel. Langs de kade lopen we langs een geheel verlaten pretpark en komen we bij een ooit vrolijk uitziend toeristisch winkelcentrum. Ook dat is geheel verlaten. Het geeft een ‘unheimisch’ en wat verdrietig gevoel om hier rond te lopen. Tussen alle verlaten panden met de meubels nog binnenin opgestapeld, ontwaren we 1 open deur; de zeilwinkel. De eigenaar verteld dat covid hier grote gevolgen heeft gehad. Tot een paar weken geleden waren er nog 3 winkels open, nu is hij nog de enige. Hoe anders is covid hier verlopen dan in Nederland!

In de avond pakken we de bijboot op zoek naar een eettentje. De fel en vrolijk verlichte exotische tent op het eilandje in de baai blijkt leeg en al gesloten. Ook de vele afhaal-rijsttentjes zijn al dicht vertellen ze ons. We leggen de bijboot aan een klein steigertje bij het vaste land en worden door een bewaker uit de hoteltuin gevist. Hij brengt ons naar het uiterst chique en volledig Italiaanse hotelrestaurant. Wow, wat een feestfestijn voor onze smaakpapillen. We genieten volop en leven ons helemaal uit. Na zo lang niet uit eten is dit een weldadige luxe.

Omdat we weer op het noordelijk halfrond zijn, zullen we pas op zijn vroegst ergens in augustus of september volgend jaar teruggaan. Tenminste, als we een goede plek kunnen vinden om de boot achter te laten en we niet tussendoor naar elders moeten gaan varen. Het blijkt hier namelijk zo populair voor zeilers dat alle marina’s en werven vol zijn. Dat fenomeen maakten we de afgelopen 12 jaar nog nergens mee. Alle marina’s vertellen ook dat de bezetting in November, als het hoogseizoen start, zomaar kan veranderen. We houden hoop.

Eddy gaat hier op de beschutte ankerplek naast de marina nog 3 maanden langer van de zon genieten, op de boot passen en projecten doen op zowel creatief vlak als aan de boot. Wat zal het wennen zijn zo zonder elkaar na deze intensieve indrukwekkende reis samen! Dag Let’s go, pas goed op Eddy!

• 09 Oktober 2024 - 06:47

Eline:

Mooi verhaal weer, leuk om te lezen en nog gefeliciteerd met Eddy!

• 09 Oktober 2024 - 08:30

Ben Mol:

Fantastisch om jullie te mogen volgen!

Dikke knuffel, Ben.

• 09 Oktober 2024 - 15:02

Chris En Joke:

Dank voor het verslag, fijn dat jullie een mooie en rustige afronding hebben gehad. Voor Eddy een lieve knuffel voor de komende kluizenaarsmaanden, jij Rixta goede reis en tot gauw!

• 09 Oktober 2024 - 18:18

Jeanne:

Ha Eddy en Rixta. Gefeliciteerd nog Eddy. Fijn om zo je verjaardag te vieren lijkt me. En goede reis Rixta. Het was weer een genoegen om jullie verhalen te lezen. Tot gauw. Liefs. Jeanne

• 10 Oktober 2024 - 13:51

Riet Van De Loo:

Het was toch een bewogen stuk van jiullie reis.

Fijn dat ik jectochceeer deel zie. Tot dnrl

• 10 Oktober 2024 - 16:46

Paula:

Goh

Dat was de reis en dan volgt het afscheid. En het thuiskomen weer ergens anders.

Een rustigere laatste stuk als ik het zo lees. En wat een onderscheid tussen wat corona in Nederland heeft gedaan en het haas post apocalyptische effect daar met een verlaten pretpark en winkeltjes.

Wat een mooie foto's, en die zee-arend, wouw!

Ik zou zeggen voor nu: welkom thuis Rixta. Of welkom thuis in je thuis in Nederland.

Gefeliciteerd nog met Eddy en tot wederziens tussen jou en hem.

Groetjes,

Paula

• 16 Oktober 2024 - 20:13

Welmoed:

lieve Rixta en Eddy,

Weer een mooi verslag, fijn dat het einde met zeilen zo goed verliep.

Inmiddels ben je al weer in Nederland, ga je zien.

Lieve groeten,

Welmoed