Daar is ze! - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu Daar is ze! - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

Daar is ze!

Door: Rixta

Blijf op de hoogte en volg Rixta

21 April 2019 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Aangekomen in Whangarei, Nieuw Zeeland, is het even zoeken naar de boot. Groeit daar nou een moestuin? Ah nee joh, het is onze eigen Let’s go! Vogels hebben het afgelegen catamaran-eiland als ideale plek voor vergaderingen uitgekozen. Let’s go ligt onder een laag mest en algen aangroei. Na een dagje schrobben komt ze er prachtig onder vandaan. Die extra wax-laag vorig jaar is niet voor niets geweest. Het schrobben geeft gelijk weer volop contact in de haven. Wat een warm welkom, heerlijk.

Waarom zijn we vorig jaar niet uitgevaren? Tsja, soms heeft de boot onderhoud nodig, maar in dit geval wijzelf. Veranderde omstandigheden en een wiebelig evenwicht deden ons bijna kapseizen. Maar we hebben het gered! Meer dan ooit zijn we doordrongen van de noodzaak om in het moment te genieten. “Er is alleen maar nu” heb ik nog nooit zo sterk gevoeld. Neem alles zoals het komt en geniet.

Bij de zeillessen in mijn jeugd leerde ik: Lukt de aanleg niet? Wegdraaien en opnieuw aanvaren. Net zolang tot het wel lukt en er een eitje tussen de wal en het schip gehouden kan worden. Het aantal Friese steigertjes dat ik op deze manier keer op keer heb benaderd is ontelbaar. Steeds opnieuw. Nog een keer. Onvermoeibaar. Dat gaan we nu dus ook doen. Maar dan met de afvaart. En wat ons betreft nu in één keer goed. De mislukte afvaart vorig jaar deed me denken aan een situatie ooit op de Fluessen in Friesland. We kwamen met ons valkje prachtig aanvaren, tot ik achter me ineens een soort groene muur van regen en onweer zag komen aanstormen en de hogerwal stante pee veranderde in een lagerwal. Nog net kon ik wegdraaien. Het onweer was niet van de lucht. Anderen zag ik lager wal stranden. Dat ging ons niet gebeuren. Door naar de beschutte kant van het eiland en daar bijkomen. Dat hebben wij ook gedaan afgelopen jaar. We hebben onstuimig weer samen doorstaan en zijn bijgekomen door met de kleine boot in Nederland over het IJsselmeer te varen. Na wat gezondheidschecks bij beiden is een nieuw evenwicht ontstaan. Nu is het tijd om weer los te gooien.

Wat gaan we doen? Onze doelen zijn New Caledonia en Australië. Waarschijnlijk zoeken we erna weer de haven hier in Whangarei op. Want hoe heerlijk is het om de weg te kennen en alles voor de boot te kunnen vinden. We hebben hier een vaste ligplek. Het wordt een kwestie van die verlengen, om na ons oceaanavontuur hier weer tussen de palen aan te leggen. Maar voorlopig zijn we nog wel wat weken bezig de boot vaarklaar te krijgen. Lekker klussen in de zon. Helemaal goed hier. We hebben er zin in!

• 22 April 2019 - 03:19

Mieke:

Daar is ze. En daar zijn jullie weer. Helemaal goed.

Kus, Miek

• 22 April 2019 - 03:26

Trudy:

Wat hebben jullie hard gewerkt, maar een mooi resultaat!!
    Mooi om te horen dat jullie samen het avontuur weer aan gaan.
    Chapeau...
    Geniet van jullie mooie reis..
    Liefs Trudy

• 22 April 2019 - 03:52

Sandra:

Een mooie reis voor de boeg! Samen weer avonturen beleven... Fantastisch! Via jouw prachtige verhalen reis ik gewoon met jullie mee, hoor!

• 22 April 2019 - 04:11

Riet:

Samen naar de horizon.

• 22 April 2019 - 04:44

Peter Frugte:

Daar gaan jullie weer. Wat een mooie start van het journaal. We wensenjullie een fijne nu-tijd!

• 22 April 2019 - 04:47

Jolanda:

Wat fijn dat julie weer SAMEN op weg gaan! Geniet er van,liefs JOlanda

• 22 April 2019 - 05:30

Ben Mol:

Geweldig, geniet van alles!

• 22 April 2019 - 05:30

Meliet:

Wat mooi beschreven Rixta! En natuurlijk een prachtige reis samen!

• 22 April 2019 - 06:43

Erik Van Tienhoven Van Weezel:

Goed om weer van jullie te lezen ! Wij wensen jullie een mooie en fijne tijd en behouden vaart !!

• 22 April 2019 - 10:45

Agnes:

Wat fijn dat jullie weer verder gaan met jullie avontuur! Eerst de oude stukken schoonmaken en loslaten. Nu weer ruimte voor nieuwe ervaringen!
    Een hele mooie reis samen! Liefs, Agnes

• 22 April 2019 - 16:40

Aleid:

een behouden vaart en het allerbeste! liefs van Aleid

• 22 April 2019 - 17:01

Welmoed:

een prachtige reis samen, geniet ervan! lieve groeten Welmoed

• 22 April 2019 - 20:15

Hermine Mensink:

Het klinkt weer goed en de boot ziet er al weer veel beter uit! Het zal nog wel wat uurtjes kosten voor de reis naar Australië gaat beginnen!
    In ieder geval wens ik jullie ook een prachtig avontuur samen op de golven van de oceanen.
    Een mooie ontwikkeling na de woelige baren.
    Liefs Hermine en tot ziens in Nederland eind dit jaar!

• 25 April 2019 - 06:51

Jantien:

Oeiiiii wat een werk, maar het heeft wel effect! Geniet er van ;-)

• 01 Mei 2019 - 08:56

Paul:

Joepie, jullie gaan weer varen ! En nog wel naar plekken waar ik tien jaar geleden was, maar dan vanaf het land, en niet vanaf het water. Houdt daar rekening mee, ja ? Van het puntje van jullie Northland keek ik naar het noorden "where the oceans meet" en vanaf het zuidwestpunt van Australia eigenlijk hetzelfde waar Zuidzee en Indische Oceaan tegen elkaar aan klotsen. Als je kustplaats tips wilt horen ?