Een week op de werf - Reisverslag uit Ovalau, Tonga van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu Een week op de werf - Reisverslag uit Ovalau, Tonga van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

Een week op de werf

Blijf op de hoogte en volg Rixta

18 Juni 2017 | Tonga, Ovalau

Zacht glijdt Let’s go het water weer in. Ze snijdt door het water. In geen tijden is haar onderkant zo glad en mooi geverfd geweest. Dat gaat schelen in de snelheid! En dat komt goed uit, want één motor weigert water te happen. Doordat Let’s go zo licht glijdt, is het gelukkig geen probleem om op de stroom met maar één motor weg te varen. Onderweg naar de ankerplek vervangen we de zeewaterpomp maar weer eens. Gelukkig is de reserve pomp net gereviseerd. Zo, die motor doet het ook weer. Tevreden varen we de ontspanning tegemoet.

Hoewel we dachten naast het werken op de werf nog wat te snorkelen en schildpadden te spotten op de rivier, komt het daar niet van. Het lijstje met alles wat er ineens kan als ze op de kant staat, groeit gestaag. We pakken deze week goed door. Zeilbootmaterialen zijn hier nauwelijks verkrijgbaar, dus het is goed dat we zelf verf en reserve motoronderdelen bij ons hebben. De toiletdoorvoeren maken we schoon en ach ja, dan ook maar gelijk het hele toiletsysteem. Even later sta ik romantisch de lange toiletbuizen door te spoelen bij de waterkant. Eddy zit gekreukeld in de ankerbak de tweede toiletbak los te schroeven. We kitten de ramen bij de waterlijn en nemen gelijk nog wat lekkende schroeven elders mee. Zo gaat dat dus met de meeste ‘kleine’ klussen: “Dan ook maar gelijk goed nu het kan”. Er ontstaat een kit-dag, een epoxy-dag, een rigging-dag, een schraap-dag, een schuur-dag, een bijverf-dag, een schrob-dag en een wax-dag. Al loopt dat op een gegeven moment wel wat door elkaar. Aan het eind van de week beginnen we te dromen van lijstjes en doe-dingen. Tussendoor proberen we nog af en toe enigszins sociaal te zijn naar andere mensen die ook op de werf staan. Eén catamaran heeft beide roeren licht verbogen op het koraal. Helaas is dat blijkbaar niet goed te repareren. Ze hebben twee nieuwe roeren in Vietnam besteld. Pffff, ik ben deze keer stiekem heel blij dat wij dat niet zijn. We leven met ze mee. Omdat het steeds moeilijker wordt om te stoppen met doorpakken, is het dus maar goed dat de datum waarop we weer te water gaan vaststaat. Dan stopt het gewoon. We zijn dolgelukkig dat de onderkant vakkundig door de mensen op de werf wordt aangepakt. Met hun auto brengen ze onze dieseljerrycans en gasflessen naar de bijvul-stations op het eiland. De monteur die de saildrives doet levert goed werk. De lasser repareert het grootzeil-systeem, ook fijn. Hij zou nog een heleboel meer doen, maar zijn agenda-planning blijkt wat veranderlijker dan de onze. Dat idee laten we dus maar weer los. De laatste avond lopen we naar het dorpje en trakteren onszelf op een heuse Italiaanse pizza, op het terras en met uitzicht over de baai. Het leven is goed.

Nu liggen we weer op onze favoriete ankerplek. Het waait stevig, maar we liggen stabiel. Er is af en toe een bui zodat we drinkwater kunnen opvangen en verkoeling vinden. Wij blazen zéér tevreden uit.

• 18 Juni 2017 - 08:39

Riet:

Na het harde werken wordt het tijd dat jullie vakantie krijgen.
    Liefs Riet

• 18 Juni 2017 - 11:45

Geert:

Hallo Rixta en Eddy,

Leuk om te lezen (en te zien aan de foto's) hoe de werkzaamheden verlopen zijn en goed om te weten dat het meeste weer in orde is. Inderdaad lijkt het me de hoogste tijd om weer te genieten in plaats van te werken.
    Bij het zien van foto 3 vraag ik me geschrokken af of Eddy wel weet dat hij de toiletpijp moet doorspoelen en niet moet leegzuigen. ;-)
    Veel liefs en goede reis verder
    Geert

• 19 Juni 2017 - 07:29

Mieke:

O ja, dit is precies wat ik me voorstelde bij een verblijf op een tropisch eiland: lange kluslijst, neus in het riool en volledig ingepakt de romp schuren.

Miek x

• 19 Juni 2017 - 08:51

Jantien:

Heerlijk zo'n snelle boot ;-)
    En gewoon weer verdiend verder genieten!
    liefs

• 19 Juni 2017 - 22:18

Welmoed:

fijn dat de boot weer in orde is. Geniet van de volgende tocht, liefs Welmoed

• 28 Juni 2017 - 20:29

Anneloes:

Ha ha Mieke....... Dat dacht ik dus ook !
    Leuk verslag, zag het helemaal voor me, veel liefs