5 t/m 17 maart 2015: In de scheren van Chili - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu 5 t/m 17 maart 2015: In de scheren van Chili - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

5 t/m 17 maart 2015: In de scheren van Chili

Blijf op de hoogte en volg Rixta

17 Maart 2015 | Chili, Puyuhuapi

5 t/m 17 maart 2015: In de scheren van Chili

16 maart 2015: Puyuhuapi
Het kacheltje snort. Ik ben net wakker en heb koffie gezet. Sinds 24 uur regent het onophoudelijk. Gisteren hebben we tot 4x toe geprobeerd in deze baai te ankeren, twee maal zelfs met twee ankers tegelijk. In de Pilot stond over de ankerplek: 'open to swell in westerlies, bottom with very good holding'. Dat van die 'bottom' dat was dan waarschijnlijk 10 jaar geleden zo? De wind blaast ons, met twee ankers door de modder heen ploegend, vrolijk de baai weer bijna uit. Gelukkig blijkt er in de andere beschutte hoek een marina. Daar liggen we nu in alle rust aan een steiger. Samen met slechts 2 andere (erg dure) onbemande Chileense boten. Het ooit zeer luxe hotel dat bij deze haven werd gebouwd is dicht. Mogelijk al een tijdje? Maar ... we hebben bewoonde wereld gevonden, waar onze vriendin Jantien over het land naar de nog bewoondere wereld kan reizen. Het regent in dit gebied volgens de boeken op 3 van de 5 dagen. En gemiddelden moeten nou eenmaal soms naar één kant doorslaan. Bij ons schijnt het gemiddelde in elk geval die neiging te hebben.
Gisteren hebben we onze vriendin Jantien op de bus gezet. Zij rijdt nu ergens in de binnenlanden, waar ze over 2 dagen als het goed is bij het vliegveld met internationale vliegtuigen uitkomt. Wat was het heerlijk om haar hier te hebben. Ik ben niet eens aan schrijven toe gekomen. Geweldig om iemand mee te hebben die bij een regenbui onverstoorbaar een regenpak aan doet en buiten blijft, die het anker in dezelfde blije gemoedstoestand zo vaak omhoog wil trekken als nodig is en die vol goede moed net zolang manieren blijft verzinnen tot iets wel lukt. Ik ga daar wat van overnemen, lijkt me een goed plan. Ik moet namelijk bekennen dat ik toch echt wel ietsjepietsje minder blij kijk na 4x mislukt ankeren in de hoosregen met een weersvoorspelling met nog verder toenemende wind ...
Wat hebben we uitgespookt de afgelopen dagen? De scheren van Chili zijn inderdaad prachtig en behoorlijk onbewoond ook al in dit bovenste gebied. Er zijn veel bergen, doorsteekjes, witte sneeuwtoppen, af en toe een gletsjer en eindeloos veel baaitjes en ankerplekjes. We hebben leren ankeren met lijnen naar de kant die we over rotsen klimmend met een ketting om een boom leggen. Er zijn hier werkelijk veel dolfijnen, zonnebadende zeerobjes en zelfs kleine pinguins! En ja, de zon schijnt soms heel uitbundig. En alles waar niet zo heel veel over geschreven wordt leer je snel genoeg kennen; de regen, het erg koude water waardoor zwemmen en duiken alleen met ons super dikke duikpak kan, de waterplanten die graag de schroefas van je motor omwikkelen zodat die uitvalt en de soms pittige stroming tot vier knopen. Zeilen kan hier bijna niet. De wind verstopt zich steeds achter de bergen, valt er hard vanaf of komt om de hoek van de berg tegen staan, zodat de motor verdacht veel aan staat. Ook het fenomeen alles of niets is hier redelijk van toepassing. Er is vaak windstilte óf juist heel erg veel wind. Kortom, nooit saai, een prachtig en uitdagend gebied. Het is precies goed zo. We varen hier nog wat rond en volgend jaar gaan wij weer naar warmere streken.

17 maart 2015;
Jantien heeft onderweg 11 uur vertraging opgelopen oa vanwege wegproblemen en een niet varende veerpont door het slechte weer, maar ze heeft net laten weten het vliegtuig te gaan halen, we duimen voor haar!! Inmiddels schijnt hier de zon.

• 17 Maart 2015 - 16:31

Erik Van Tienhoven Van Weezel:

Weer een hoofdstuk gelezen uit het Rixta avonturenboek! Een plezier. Mvg.Erik

• 17 Maart 2015 - 17:22

Mieke:

Land in zicht! Het verhaal klinkt was nat en koud, maar de foto's en video's geven de indruk van een werkelijk verrukkelijke omgeving!

En een gezellig bemanningslid erbij die van wanten weet. Helemaal goed.

Veel plezier nog. Kus, Miek

• 17 Maart 2015 - 18:38

Mieke:

O, en Jantien, mag ik zeggen dat ik het een supergave actie van je vindt dat je even de halve wereld rondvliegt om aan boord te stappen bij de schippers? Klasse! :-))

Groet, Mieke

• 17 Maart 2015 - 20:54

Welmoed:

heerlijk lekker om te lezen, gezellig zo met elkaar.
    lieve groeten Welmoed

• 17 Maart 2015 - 22:24

Justine:

Lieve Eddy en Rixta,
    Jullie vorige verslag las ik midden in griep en koorts wat surrealistische beelden gaf van de albatrossen en andere beelden. Nu weer hele andere beelden van bergen, stromingen, koud water en prachtige uitzichten. Wat een mooie foto's.
    Jullie zijn wel heel ver weg....ik zou graag van hier vertellen maar zal dat beter per mail doen,

liefs, Justine

• 18 Maart 2015 - 07:40

Sandra:

Zo leuk om de avonturen te lezen ! Wat 'n voorrecht om zo de wereld te kunnen ontdekken ! Jullie stralen ~geluk~ uit ! Als jullie op de hoogte van Curacao of Colombia in de komende periode nog een scheepsmaatje nodig hebben, mail je maar... ;-)

Liefs, Sandra X

• 18 Maart 2015 - 18:01

Gerard En Melitta:

Wat een ongelooflijk mooie omgeving. Leuk om jullie filmpjes te zien en jullie stemmen te horen :)
    Veel liefs Gerard en Melitta

• 19 Maart 2015 - 22:59

Wouter En Hermine:

Prachtig verhaal weer en nu ook mooie beelden.
    Liefs Wouter en Hermine

• 20 Maart 2015 - 14:29

Jacqueline :

Bedankt voor het verhaal en de mooie beelden. Groetjes, Jacqueline

• 22 Maart 2015 - 19:15

Patricia:

Jammer van de regen... Wel prachtig met zulke mooie dieren
    allemaal zeg, met mooi weer vast een sprookje om te zien!
    Veel plezier met jullie vriendin, geniet!!
    Lieve groetjes Patricia.