18 t/m 26. december: St. Maarten gehaald - Reisverslag uit Blowing Point Village, Anguilla van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu 18 t/m 26. december: St. Maarten gehaald - Reisverslag uit Blowing Point Village, Anguilla van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

18 t/m 26. december: St. Maarten gehaald

Blijf op de hoogte en volg Rixta

27 December 2013 | Anguilla, Blowing Point Village


Dinsdag 25 december; Tropisch onweer
We zijn ruim een dag onderweg richting St. Maarten. Ik zeg net nog tegen Eddy hoe geweldig het is om eindelijk weer eens een heel stuk echt lekker te zeilen! Er vliegen prachtige grote vogels mee op de thermiek en eindelijk heb ik het gevoel weer eens wijds om me heen te kunnen kijken. Wat een wereld! Ik haal diep adem in het vrijheidsgevoel.
En ik bedoel, we hebben ons toch echt goed voorbereid. Tot aan St. Thomas zijn we vanaf Puerto Rico iedere ochtend bij de eerste lichtstraaltjes vertrokken naar een volgende ankerplek. Op St. Thomas hebben we opnieuw flink geklust en gewacht tot de harde wind verdween voor onze volgende oversteek, die naar St. Maarten. Hemelsbreed 120 mijl, met onze windhoek moeten we dan in werkelijkheid iets meer dan 240 mijl afleggen. Tel daar wat pech bij, dan nog moeten we de boel toch in uiterlijk twee à tweeeneenhalve dag kunnen doen. Met een prachtige weersvoorspelling voor licht weer, lage golven en normale onweer kansen vertrekken we. Alles gaat goed. Ik bedoel, hoe groot is de kans dat je echt een vol uur midden in een heel hevig onweer verzeild raakt? Het zal nu toch wel weer eens lukken om een tochtje te maken zonder nieuwe klussen op de lijst als we aankomen? Het rommelt met wat lichtflitsen om ons heen. We hebben op onze heftige tocht vlak voor Puerto Rico best stevig onweer meegemaakt, maar wat erna volgt had ik nog niet eerder gezien. Ik noem het maar; Tropisch onweer.
Ik lig lekker benedendeks te slapen als een plotselinge enorme dreun me wekt. Is de mast neer gegaan? Nee, toch niet. Weer zo'n dreun. Het onweert pal boven ons. Het stortregent, de wereld is bijna continue verlicht door lichtflitsen en de donder knettert en buldert even zo vaak lekker mee. De zeilen hadden we uit voorzorg voor de nacht al flink gereefd (verkleind), maar ik hoor ze nu alle kanten op slaan. Ik zie Eddy bezig ze helemaal weg te rollen. De motoren brullen. Dit kan ik hem toch niet in zijn uppie laten oplossen. Ik kleed me razendsnel aan en ga aan dek. Nu zijn we beiden doorweekt, maar eigenlijk doet dat er even niet toe. Er zijn om ons heen veel schepen weten we. Door de stortregen zien we niks, ook al verlichten de flitsen de wereld. De zeilen op onze eigen boot: onzichtbaar. Op de radar, handig om anderen te zien bij slecht zicht, zien we slechts één grote vlek van al de buien en het onweer om ons heen. Ik zend een 'Sécurité-bericht' op kanaal 16 uit met onze positie, koers en snelheid, in de hoop dan maar dat anderen ons zullen zien? Een groot passagiersschip zet een grote schijnwerper op ons. Nou, die heeft ons in elk geval gelukkig gezien. De wind giert en de bliksem knettert. In gedachten neem ik nog eens door waar alle brandblussers hangen, gewoon voor het geval dat. Het onweer zelf heeft iets krachtig spannends, imponerend, mooi eigenlijk. De enorme harde wind uit alle richtingen erbij met de zware regenval maken de krachten echter erg slecht hanteerbaar. De middenfok hadden we voor vertrek uitvoerig met de aanwijzingen van Fraito bij een paar kleine scheurtjes gereinigd, ontvet, zorgvuldig gedroogd, nog eens gedroogd want dat was heel belangrijk en toen met zeiltape geplakt. Als we even later checken of de fokken goed zijn weggerold, blijkt de middenfok aan flarden. De helft van de fok hangt achter de radar, de andere helft zit min of meer opgerold opgeborgen. Steeds als we denken dat het onweer nu wel bijna over is keert het in volle kracht terug. Als Eddy op gegeven moment toch weer even kan gaan slapen, zie ik bij een rondje inspectie ineens de losse opblaasbodem van de bijboot achter ons aan bungelen. De ophanglijn is tijdens de harde wind doormidden gebroken. Nee toch, die hadden we net nog op schavielen geïnspecteerd. Gelukkig hangt de bijboot zelf nog aan een borglijn in het water achter ons. De doos met waterschoentjes, mini-ankertje en extra slot is verdwenen. De peddels zijn er nog. Zucht. Ik begin te zingen. En van je hela hola, houd er de moed maar in, houd er de moed maar in, houd er de moed maar in, en van je... Dat helpt.
Ik bind de boel zo goed en zo kwaad als het gaat op, laat de bodem leeglopen, leg 'm bij de al eerder gescheurde vlinderfok en ga weer naar binnen. De zeilmaker krijgt dit keer een goeie aan ons, drie zeilen in de aanbieding. We denken over een boekje 'zelf je zeilen repareren' en een naaimachine. Na het onweer is het opnieuw heel rustig weer, weinig golven, mooie maan. Alsof er niets gebeurd is. Op de marifoon wensen schepen elkaar goede kerstnacht. Ja, goede kerst. Als ik Eddy wakker maak zet ik 'm eerst met een grote kop soep op de bank voordat ik het goede nieuws vertel, namelijk dat we de bijboot in elk geval nog hebben. En dan toch ook maar wat er wel weg is en wat er op de klussenlijst bij kan. We halen maar weer eens diep adem. Met elkaar hebben we het gelukkig goed. We kunnen niet bedenken hoe we dit hadden kunnen voorkomen. Ik bedoel, hoe groot is nou werkelijk de kans dat je met al flink gereefde zeilen dit soort wind niet aankan..... Ook al neem je bij ons die kans wat groter?
We zetten de motor zachtjes aan en gaan rechtstreeks naar St. Maarten. Even bijkomen maar weer. In elk geval zijn we op tijd om onze vrienden die oud en nieuw komen vieren in de armen te kunnen sluiten.
Eddy grapt: "En mevrouw, hoe is uw reis tot nu toe bevallen, voldoet het aan uw verwachtingen?". Ik barst in lachen uit en na enige tijd antwoord ik "ja hoor, het anker heeft dit jaar nog geen krimp gegeven".

Donderdag 26 november; Blij
Ik wordt blij wakker. Dit begint er meer op te lijken. We hebben St. Maarten op tijd gehaald. Morgen komen Gerard en Melitta met het vliegtuig hier aan. Ik kijk er naar uit. Eddy en ik hebben een heerlijke dag aan boord. Bijkomen, lezen en kleine klusjes doen die lukken; motor doet het weer, hordeur gerepareerd, bijbootje kan weer opgehangen worden, lampjes boordverlichting doen het weer, cake gebakken. En vooral zodra het warm wordt; zwemmen! En oh heerlijk, erna onder de buitendouche doordat we wat water over hebben van het uitspoelen van een erg gezouten lijn. De buitendouche is een zwarte rubberen zak met water erin en een slang met douchekop eraan. Hang die hoog op en ga er (okay, op deze drukke anker plek dus met badpak) onder staan, geweldig om al het zout van je lichaam te spoelen. Meestal kost het teveel water, maar op zo'n dag als dit, wouw! Naast me vliegt een Pelikaan. Hier doe je het toch voor.

  • 27 December 2013 - 21:46

    Welmoed:

    De cake ziet er heerlijk uit. Wat een gedoe met die zeilen, ik ben blij dat jullie het onweer overleeft hebben, zo'n reis zit vol avontuur , die zeilen kunnen hopelijk gerepareerd of nieuw? Ik wens jullie met elkaar een heel gezellig uit einde en een avontuurlijk 2014 lieve groeten Welmoed

  • 27 December 2013 - 22:05

    Jantien:

    Hey,
    Ik liep wat achter in het lezen, maar ben weer heerlijk bijgetankt in de spannende verhalen!! Geweldig hoe jullie het samen redden. Dat is het allerbelangrijkste! Want iets vinden om tegenslagen te voorkomen..... veel liefs! En wij gaan maandag een weekje varen, gewoon vanuit Staveren! Ik denk dat we die heerlijke cake van jullie door oliebollen vervangen!

  • 28 December 2013 - 10:02

    Jetty Noordzij:

    Eddy en Rixta, na een stevig onweer nu in rustiger vaarwater wat een avonturen. Wie veel reist heeft veel verhalen. Dat klopt wel in jullie geval. Chapeau hoe jullie het aanpakken. We wensen jullie een goed uiteinde en een fantastisch Nieuwjaar.
    Liefs Piet en Jetty

  • 28 December 2013 - 11:13

    Erik Van Tienhoven:

    Hiervoor volg ik jullie. Verhalen met spanning, storm, regen, onweer maar ook met zon, plezier en genieten. Mvg. Erik

  • 28 December 2013 - 22:13

    Hermine Mensink:

    Lieve Rixta en Eddy,

    Inmiddels bekomen van de schrik en veilig op Sint Maarten?
    Het blijft een avontuur met alle winden/weersveranderingen en sterkte van het materiaal!
    We wensen jullie een goede Oud en Nieuwperiode en veel geluk de komende dagen met
    Gerard en Melitta op bezoek.
    Wij zullen wat later komen in maart en ondertussen met mail contact houden.
    We volgen jullie op de voet, elke mijl dus en hopen dat het een rustig vaarwater voor jullie blijft.

    lieve groeten
    Hermine en Wouter
    PS we zijn druk met alle verhuizingen!

  • 29 December 2013 - 14:25

    Marleen En Gerke:

    Wat een spannende reis maken jullie er weer van!
    Wij zitten straks heerlijk rustig op ons landje.

    Een hele goede jaarwisseling gewenst en een fijne vaart in 2014 !

    Lieve groet van Gerke en Marleen

  • 29 December 2013 - 14:53

    Mieke:

    Jullie lijken een talent te ontwikkelen voor het zoeken (en vinden!) van barre weersomstandigheden.
    "Het is eerste kerstdag, wat zullen we doen?"
    "Mwah, niet iets saais, ik heb wel zin in een stormpje."
    "Oké, komt 'ie!"
    Whoei! Boem! Plons! Spetter! Krak!

    Het kost wat zeilen en een bijboot, maar dan heb je ook wat.

    Wat moet ik meenemen als ik volgende maand kom? Drop, stroopwafels, zeil 1, zeil 2, bijboot, naaimachine, waterschoentjes, mini-anker (eindelijk, eindelijk, er gebeurt iets met een anker!), duct tape, je zegt het maar. *zoekt extra koffertje*

    Hulde voor de manier waarop jullie de tegenslagen het hoofd bieden!

    Veel plezier op en bij St Maarten, ook voor Melitta en Gerard, natuurlijk.

    Zwaai! Miek xx

  • 29 December 2013 - 16:13

    Riet Van De Loo:

    Het is wel een lakmoesproef geweest, maar jullie zijn er goed doorheen gerold. Fantastisch.
    Voor het nieuwe jaar "Veel gezondheid, goed zeilweer, maar vooral gezond terugkomen".
    Liefs Riet

  • 29 December 2013 - 21:32

    Margreeth:

    Leuk die oer Hollandse cake! Onweer overleeft op naar een goede jaarwisseling! Liefs Margreeth.

  • 30 December 2013 - 10:27

    Simone:

    Hoi fijn om weer mee te genieten van jullie reisavonturen. De kerst storm in londen was pittig maar jullie verslagje zet dat weer in een ander perspectief. Sluiskade lag net op de mat met een mooi verhaal van Rixta over jullie voorbereidingen op de reis. Heb het goed! Wij volgen jullie!

  • 30 December 2013 - 19:33

    Aleid:

    hoi rixta en eddy! heel veel liefs uit Amsterdam, waar ik sinds dinsdag ben geweest! morgen gaat Beer oliebollen bakken, en 'smiddags gaan we weer terug naar Zweden. Een heel gelukkig nieuw jaar!!

  • 31 December 2013 - 09:26

    Jacqueline:

    Een goed oud en nieuw gewenst aan jullie beide! Groetjes van Jacqueline en Willem

  • 01 Januari 2014 - 16:52

    Ada Huizinga:

    Hi Eddy en Rixta,
    Ik had een behoorlijke achterstand in het lezen van jullie avonturen, maar tjonge tjonge wat een enge belevenissen. Ik heb wel een paar keer gedacht dat wij jou Eddy, nooit meer tussen de tenoren van Puisque tout Passe zouden zien staan. Maar het loopt gelukkig telkens goed af. Ik hoop wel dat vanaf 1 januari 2014 jullie hele ernstige dingen bespaard blijven en dat jullie in wat rustiger vaarwater terecht zijn gekomen. Maar je weet het maar nooit blijkt telkens weer.
    Veel plezier en geluk. Ik blijf jullie volgen en kan niet wachten tot het volgende verslag.
    groet,
    Ada Huizinga

  • 02 Januari 2014 - 00:52

    Chris En Joke:

    Lieve Eddy en Rixta (en Gerard en Melitta),
    Fijne dagen gewenst op St. Maarten, lekker tot rust komen na alle heftigheid van de reis naar dit minilandje. Wij hopen dat er opnieuw zeilmakers en reparateurs zijn voor de volgende etappe. En daarna maar eens een tijdje schadevrij varen! We hebben erg veel bewondering voor de kracht, humor en saamhorigheid die uit jullie reisverhalen telkens naar voren komen!
    Vaya con dios! Chris en Joke

  • 02 Januari 2014 - 10:52

    Eliane:

    Gelukkig Nieuwjaar!

  • 03 Januari 2014 - 17:41

    Patricia:

    Lieve Eddy en Rixta,
    Ik dacht, even lezen wat voor een rust jullie
    gehad zouden hebben na die spannende reis vol regen
    en wind en nu lees ik dat jullie weer zoveel
    hebben meegemaakt. En die kapotte zeilen, dat is
    ontzettend vervelend maar jullie als avonturiers hebben
    het maar weer gedaan, wat een belevenissen allemaal
    Saai is het zeker niet:-). Ik hoop wel dat er nu een rustige
    periode voor jullie ligt! Ik wens jullie een heel gezond,
    gelukkig en avontuurlijk 2014 toe vol mooie ervaringen!
    Veel liefs van Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Anguilla, Blowing Point Village

Rixta

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 2414
Totaal aantal bezoekers 348229

Voorgaande reizen:

08 Mei 2023 - 08 Oktober 2023

Nieuw Zeeland verlaten

06 Mei 2022 - 06 November 2022

Nieuw Zeeland, nog niet naar Indonesie

16 April 2019 - 16 September 2019

Nieuw Caledonië & Australië

01 April 2017 - 01 September 2017

Fiji

27 November 2015 - 27 April 2016

Chili naar Nieuw Zeeland

26 November 2014 - 26 April 2015

Paaseiland en Chili

11 November 2013 - 29 April 2014

Panama, Ecuador

01 Juli 2012 - 31 Januari 2013

Caribbean

Landen bezocht: