Proefritjes: 3 – 15 oktober - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu Proefritjes: 3 – 15 oktober - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

Proefritjes: 3 – 15 oktober

Door: Rixta

Blijf op de hoogte en volg Rixta

15 Oktober 2022 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Vrijdag 7 oktober

Blij. Het is heerlijk om op het water te zijn. We komen helemaal bij. Er is voor ruim een maand eten, water en diesel aan boord. Het vlees conserveren we met de snelkookpan, waardoor er de eerste gehele dag in het water allerlei bakgeuren in de boot hangen. De nu gevulde jampotten zetten we in de kast. Wat een geordende boot is ze geworden zeg. Na een week coma-slaap, brood en appeltaart bakken, lezen en ‘finishing-touch’ zaken voor de klussen die we op de werf gedaan hebben, besluiten we dat het weer goed genoeg is om de zeilen erop te gaan knopen.

Ons nieuwe grootzeil lijkt goed te passen in het sterk vernieuwde rolsysteem achter de mast. Vol enthousiasme beginnen we het zeil omhoog te hijsen. Halverwege wil het zeil niet meer verder omhoog. En eigenlijk erger: Het wil ook niet meer naar beneden. Eerst hang ik er volgewicht aan, dan Eddy en dan samen. We springen, trekken, hangen aan de voorkant, achterkant, het midden. Geen millimeter beweging. We willen het nieuwe zeil niet beschadigen. En er is geen mogelijkheid er een lijn aan te knopen om ‘m op de lier naar beneden te trekken. We beginnen te beseffen dat de nieuwe pees (voorstrook) net iets te breed is, waardoor ‘ie wel in de sleuf kan, maar zich vervolgens langzaam in zijn weg omhoog vastvreet. Die voorzeil-pees is bij de zeilmaker te herstellen, maar ja, dan moet dat zeil wel weer naar beneden komen. Sowieso is het wel handig om ‘m naar beneden te krijgen, want de kuip is nu één en al zeil en bovendien is het niet zo fijn een flapperend zeil halverwege de mast te hebben hangen als het wat harder gaat waaien. Na wat gepuzzel laat ik me in de mast hijsen om vanaf daar springend (gezekerd, geen zorgen) in het zeil te gaan hangen. Pas als ik vanaf halverwege het grootzeil langs de achterkant van het zeil omhoog klim en me dan met mijn benen om het hele zeil heen in vrijval naar beneden laat gaan én Eddy beneden ook springend aan het zeil gaat hangen komt er beweging. Millimeter voor millimeter en okay, wat later centimeter voor centimeter, komt het zeil naar beneden. Tot ‘ie uiteindelijk zelfs weer soepel naar beneden glijdt. Pffffff, ook weer goed gegaan. En gelukkig hebben we ons oude grootzeil laten opknappen tot reserve zeil, dus knopen we dat erop. Die zoeft zo omhoog en kan ook makkelijk weer omlaag.

Na al die jaren is het even puzzelen welke lijn ook alweer waar moet. Helemaal omdat we veel nieuwe lijnen hebben. Het ziet er uiteindelijk goed uit en de ‘op het droge-test’ gaat prima.

Maandag 10 oktober

Op een maandag met een voorspelde windkracht NNE 3 Bft, die op zee waarschijnlijk 4 Bft zal zijn, gaan we reikhalzend in alle vroegte de zee op. Dat belooft een mooie dag. Beetje jammer van de miezer in plaats van de voorspelde zon, maar wat niet is kan nog komen. We wisten al dat de deining op de oceaan vrij hoog zou zijn. De wind blijkt echter in combinatie met deze deining en onze snelheid vooral 5 Bft met vlagen 6/7 Bft te geven. Iets minder prettig zeg maar. En door de deining is ons einddoel niet bezeild. Hmmmm. De zee hobbelt. Geen punt, maar wel even inkomen. De toiletten bedenken (gelukkig boven de doorvoeren) met deze druk toch her en der wat te gaan druppelen. Ook een van onze nieuwe motoren lekt een klein beetje koelwater. Allemaal geen punt, maar het moet wel nog wat bijgesteld dus.

Zodra alle zeilen staan blijkt ons aangelegde lijnen-systeem wel te werken, maar nog niet optimaal. Als we de stuurautomaat aanzetten (erg belangrijk om je handen vrij te hebben), wil de boot niet rechtuit blijven varen. Nog steeds vol goede moed doen we de zeilen naar beneden en starten het kalibratie-programma van de stuurautomaat. Eddy staat bij de meter, leest de handleiding en poogt tegelijkertijd het boekje met deze wind binnenboord te houden. Ik volg alle stuuraanwijzingen voor de rondjes. Nou rondjes… met een deining van 2,5 meter gaat dat niet heel goed. Ergens halverwege het tweede rondje kijken we elkaar aan. Wat zijn we eigenlijk aan het doen? Dit is nodig als er geen land in de buurt is en we nog weken op zee zullen zitten. Voor die situatie hebben we gelukkig een volledig reserve stuursysteem aan boord, maar dat zit in dozen veilig weggeborgen op de ‘niet-zo-vaak-nodig’ plek, dus minder makkelijk bereikbaar. Nu hebben we dus eh… vlak achter ons… een prachtig land met schitterende baaien... Eddy spreekt uit wat ik net begin te denken. We keren om. Back to basis. De rivier op, plekje zoeken en hop, anker er weer in. Hoe simpel kan het zijn. Inmiddels is het dik in de middag en zakken we onderuit.

In de dagen erna hebben we pret met dagelijkse oefenrondjes. De stuurautomaat laat zich pas op dag 3 kalibreren bij windstilte op een vlak meertje en met een inmiddels nieuw aangelegd kompas. Het moet er echt koddig uitzien voor de mensen op de kant van het meertje; grote catamaran vaart dagelijks achtjes op piepklein meertje. We worden er wat jolig van. Maar het geeft ons rust en ruimte om de boot geheel klaar te maken voor het voortzetten van onze wereldreis volgend jaar. Ook de ankerlier krijgt nu zijn verdiende aandacht en doet het erna weer als een geoliede machine. Die het in feite ook zou moeten zijn natuurlijk.

Vrijdag 14 oktober

Het stormt. We liggen hier goed en het anker ligt stevig in de grond. Als ik ben opgestaan wappert de wind mijn jas bijna van mijn lijf en moet ik me goed vasthouden om in de kuip te blijven. Door het gewiebel en de geluiden is het net of we varen, grappig. Eerst maar eens koffie. Vannacht ben ik nog even buiten gaan checken, alles okay. Een poging op video iets vast te leggen van hoe het tekeer gaat, geeft het beeld van een rustig briesje. In elk geval tipt het niet aan de beleving. Een uurtje later is Eddy ook wakker en komt hij, zich vasthoudend, de kajuit binnen met: “Zullen we nog een oefenrondje?” Geneigd als ik ben om zaken wat letterlijk te nemen, kijk ik hem glazig aan. Daar zijn de pretlijntjes bij zijn ogen. Proest.

Zaterdag 15 oktober

Vandaag waait het ook nog wel hard, maar minder en er is zon! Morgen beloofd een mooie zeildag te worden. Wij gaan nog wat rondjes doen, het bijbootje met nieuwe buitenboordmotor uitproberen en dan zien we wel weer waar we zin in hebben.

• 15 Oktober 2022 - 13:23

Wouter En Hermine :

Lieve vrienden,

Het vraagt wel veel van jullie geduld! Het is ongelooflijk hoe nauw het allemaal luistert. Maar het lijkt erop dat de boot bijna klaar is voor grote zeezeiltochten.

Geniet van wat jullie nu hebben bereikt! Tot volgende maand.

• 15 Oktober 2022 - 13:24

Riet:

Ik zie je al hangen, trekken en vallen. Volgens mij kunnen jullie beter een kermis tent kopen. Ik moet zelf ook even bijkomen van het lachen. Gelukkig gaat het verder goed met jullie. Groetjes

• 15 Oktober 2022 - 18:19

Roeli:

Zo spannend om weer te lezen... Er gebeurt van alles en ik zie het ook echt voor me. Leuk om te volgen

• 15 Oktober 2022 - 19:43

Daniël :

heerlijk dat jullie op het water zijn! Geniet van de oefenrondjes. Leuk om dit weer te lezen!

• 16 Oktober 2022 - 12:54

Welmoed:

Lieve Rixta en Eddy,

Heerlijk om weer een verslag te lezen. Het blijft een boot met veel verhaal. Geniet ervan.

Veel liefs van Welmoed

• 16 Oktober 2022 - 19:29

Aleid:

Wat interessant en knap om voor een maand eten te plannen. Zodat jullie niet weer met alleen gedroogde abrikozen en muesli komen te zitten he? Behouden vaart!

• 18 Oktober 2022 - 18:28

Ruurd:

Ik lees je verhalen met verbazing en stijgende bewondering voor wat jullie tweeën aan problemen tegenkomen en hoe het ook allemaal weer opgelost wordt. Ik denk dat ik het al opgegeven zou hebben.

Het doet mij denken aan de verslagen op youtube van “Sailing Parlay’.

Hoop dat het nu bij kleine ongemakken zal blijven en er tijd komt voor het echte werk nml zeilen!

Tot binnenkort.

Mvg,

Ruurd

• 25 Oktober 2022 - 08:51

Gerard:

Misschien dubbel op - gisteren ook al een reactie geschreven maar deze is om onduidelijke reden niet doorgekomen.

Het kán toch niet waar zijn dat -na de zeer uitvoerige en kostbare renovatie - er wéér dingen niet werken, lopen, functioneren... Eindelijk heb ik het nu door: het is natuurlijk fake news. In de zelfde bekende stroom moeten jullie natuurlijk nieuws produceren en dan valt het niet mee om het ineens over een andere boeg te moeten gooien. Na zoveel inspannend werk ontbreekt hiervoor begrijpelijkerwijs de inspiratie...

Gelukkig komen jullie nu snel 'naar huis'. Hoewel het misschien ook wel jammer is, net nu de zomer in aantocht is.

Lieve groet,

Gerard en Melitta

• 29 Oktober 2022 - 21:34

Marin:

Hoi Rixta,

Marin hier van Amaryllis. Hoe is de WiFi bij Norsand? Ben benieuwd of we ook een DIKKE simkaart moeten kopen omdat de WiFi daar misschien prut is.

men wat is jullie NZ nummer of Whatsapp?