Proeftijd - Reisverslag uit Riverside, Verenigde Staten van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu Proeftijd - Reisverslag uit Riverside, Verenigde Staten van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

Proeftijd

Blijf op de hoogte en volg Rixta

08 April 2017 | Verenigde Staten, Riverside

Al twee keer heb ik wat innige tijd in mijn luie maststoel kunnen schommelen. Wat een ongekende verademing vergeleken met de oude stoel. Ik ga met plezier omhoog de mast in en krijg bijna de neiging te gaan abseilen. Door deze mast-klim-ritjes staat er inmiddels een nieuwe marifoon-antenne bovenop de mast, doen alle lichtjes het weer en is de hele radar uit en in elkaar geweest. Om de radar werkend te krijgen moest helaas de reserve plotter (een soort routeplanner) in de boot gemonteerd worden. Kortom, de gewone opstart-zaken. Het vervangen van de log (snelheidsmeter) is een spanningsvol moment. Dit instrument zit namelijk onderin de boot en als je de oude eruit trekt heb je dus … juist, een gat in de boot. Ik sta met een nood-stop in de hand klaar, maar dat blijkt natuurlijk overbodig. Eddy haalt met een stoïcijns gezicht de oude meter eruit, stopt de nieuwe erin, dan nog even het elektradraadje doortrekken en hopla, een werkende snelheidsmeter. En wat doen we nog meer? Proeven! Ik proef de sfeer van de stad waar Eddy vier maanden heeft gewoond. We bezoeken de bibliotheek waar hij veelvuldig bezoeker en abonnementhouder is, we zien samen de bioscoop waar hij graag naar de film gaat en ik ga helemaal op in de kookkunstwerken van de sushi-bar waar hij graag eet. Ze hebben hier eten tot kunst verheven! En natuurlijk starten we ook met proeven voor de bevoorrading. Welke crackers zijn het lekkerst? Is de kookchocolade goed of gaan we voor extra-dark 86%? Is die goedkopere chorizo eigenlijk eetbaar? Hoe smaakt de eigenmerk kaas hier? We willen alles voorproeven, want op de oceaan is inruilen lastig. Eddy laat het uitzoeken van producten in de winkel met liefde aan mij over, maar proeven doen we absoluut samen.
We staan aan de vooravond van vertrek. Het vlees is ingemaakt, de houdbare voorraden zijn aan boord, het water is aangevuld en de laatste was draait in de haven-wasmachine. Ik neem nog een extra douche, wat een luxe. En … we hebben ons vierde gassysteem aangeschaft. Nieuw-Zeeland kent strenge regels rond gas. Alles wat geen Nieuw-Zeelandse gasfles is wordt weggegooid. Om het makkelijk te maken, dat wereldzeilen. Het begint hier herfstig te worden. Tijd om de kusten richting het noorden te verkennen. Op naar het mooie weer. Morgen gaan we op pad.

• 08 April 2017 - 00:24

Wouter En Hermine :

Hoi Eddy en Rixta, erg leuk om te lezen hoe goed dat stoeltje bevalt. Ik weet hoe dat andere voelde.... mooi dat alles gefixed is. Ook de schroefjes in de buis voor het middenzeil? Leuk dat voorproeven! De sushi man zal blij met jullie zijn. Wij zijn inmiddels volledig geïnstalleerd en druk aan het werk op Aruba. Maar vergeleken met Nederland is dit een relaxte baan. We wensen jullie een hele goede vaart. Liefs Wouter en Hermine

• 08 April 2017 - 07:23

Mieke:

Hé lieve schippers,

Al bijna onderweg, dat klinkt goed.

Sfeer en eten geproefd, de proef op de som genomen met de maststoel, een proeve van bekwaamheid afgelegd wat betreft het vervangen van de log, en nu weer proeven aan het zeilen, en dan denk ik: dat smaakt naar meer!

Goede reis! Liefs, Miek xxx

• 08 April 2017 - 08:14

Jetty Noordzij:

Alles weer onder controle zover dat kan natuurlijk. Goede vaart veel plezier en we kijken uit naar jullie reisverslagen.
    Liefs Jetty & Piet

• 08 April 2017 - 10:29

Erik Van Tienhoven Van Weezel:

Behouden vaart!

• 08 April 2017 - 11:41

Justine:

Klinkt goed! We wensen jullie een goede reis met mooi weer, lekkere chorizo en meer, Justine

• 10 April 2017 - 11:11

Jenke En Ruud:

Hoi Eddy en Rixta
    Een hele goede vaart!! Wij varen weer graag mee!! Tonga Samoa en Fiji !! Ik ben jaloers op jullie!! Deze bestemmingen lijken me eindeloos leuk!!!
    Nog een vraag van Ruud: al die wedstrijd solo-zeilers varen van West naar Oost om zoveel mogelijk van de stroming en windrichting te profiteren. Jullie gaan net andersom, hebben natuurlijk geen geen wedstrijddoel maar willen vooral van de reis genieten. Maar hebben jullie nu vaak stroom tegen of zijn er weer andere golfstromen waar je gebruik van kun maken?

• 11 April 2017 - 21:57

Welmoed:

lieve Rixta en Eddy, wat heerlijk voor jullie dat je weer gaat vertrekken. geniet van het zeilen, ben benieuwd naar de avonturen, leuk al dat proeven. het begin is goed, behouden vaart
    lieve groeten Welmoed

• 12 April 2017 - 16:22

Jantien:

Haha wat een mooi verhaal en wat een bekende poppetjes ;-)
    Veel plezier, ondanks de cycloon....