13 t/m 15 februari 2014; Nog niet weg? Motorpech! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu 13 t/m 15 februari 2014; Nog niet weg? Motorpech! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Rixta Vriend - WaarBenJij.nu

13 t/m 15 februari 2014; Nog niet weg? Motorpech!

Blijf op de hoogte en volg Rixta

15 Februari 2014 | Curaçao, Willemstad

Donderdag 13 februari: Asjemenou
We zijn uitgeklaard, volgepakt en klaar voor vertrek naar Panama. Vroeger op de ochtend ben ik nog even met de bijboot naar Joe's werkplaats (een houten keet op een drijvend vlonder) gevaren om onze gerepareerde 4pk Yamaha op te halen. We weten inmiddels dat onze 4 takt buitenboordmotor het op Europese benzine als een raspaardje doet, maar dat de benzine na Europa toch vaak water of vuil bevat en dat een raspaardje daar erg en snel van slag van raakt. Dàt had de verkoper er niet bij gezegd. Joe vertelt dat het daarnaast ook nog eens een Spaans model is, wat vast en zeker klopt omdat we hem in Spanje hebben gekocht. Aan deze kant van de oceaan is er bijna geen onderdeel voor te krijgen daardoor, vooral geen bougie, zelfs niet bij de Yamaha dealer. Asjemenou, dan denk je speciaal een wereldwijd bekend merk te hebben gekocht ... Intussen tuffen wij in de bijboot rond met een mini lichtgewicht motortje, een 2 takt Tohatsu. Hoezo dat? Bijna hadden we een mini 2 takt Yamaha gekocht, die nog goedkoper en nog lichter is. We zijn om (gratis) te ankeren erg afhankelijk van de bijboot. We hebben er lange discussies over gevoerd en uiteindelijk besloten dat ons 4 takt zware raspaardje een reserve motor gaat worden en dat we er een kleintje bij nemen. Dat bevalt me wel, die kan ik alleen aan. Niet overal kun je roeiend tegen stroom en wind naar de kant of terug naar je boot komen. Net op tijd komen we erachter dat de mini Yamaha een Colombiaans model is. Die onderdelen zijn HIER dus wel goed te krijgen, maar na Panama ... Juist. Tohatsu maakt wereldwijd dezelfde modellen met dezelfde onderdelen, overal verkrijgbaar, zegt men. Onze geleende bijboot heeft een naar schatting 25 jaar oude Tohatsu 2 takt en het dingetje doet het nog steeds. Dat geeft voor ons de doorslag. We gaan eenzelfde kopen. Als je een brommer kunt onderhouden kun je deze ook zelf repareren vertelt Joe. Ik vertel maar niet dat ik nog nooit een brommer heb gehad en dat Eddy 40 jaar geleden voor het laatst gesleuteld heeft aan zo'n ding en dat dit nou net één van de weinige systemen aan boord was waaraan we nog niet geklust hadden. Dat gaan we dus ook maar veranderen. Het voelt wel stoer deze lichtgewicht, prima te tillen minimotor waarmee ik rustig in onze kleine bijboot over het Spaanse Water manoeuvreer. Niet dat ik erg hard zou kunnen varen overigens ... Joe besluit dat ik met dit bootje die zware 4 PK Yamaha niet terug bij de boot ga krijgen. Volgens mij zou dat best lukken hoor, maar oké, ook goed, hij brengt 'm over twee uur langs.

Als Joe langskomt vragen we hem toch nog even naar de stuurboord motor te kijken die sinds we een nacht met de bodem in de modder hebben gestaan minder water lijkt te spuwen. We moeten voor het Panamakanaal een goed werkende motor hebben. Er is een strenge keuring vooraf. Los daarvan willen we zelf ook graag dat de motor het goed doet. Helaas pindakaas. Hoe graag we ook ons koppie in het zand hadden gestoken, losgegooid hadden en waren weggevaren, de motor zuigt niet genoeg water aan. En belangrijker; Joe wijst ons erop dat de motorsteunen bijna door zijn, waardoor de motor nu al staat te wiebelen met kans op een losgeslagen motor en een gat onderin in de boot. Uhm ... Dat is niet goed. Even bijkomen. Dat moest dan toch maar eerst vervangen worden. Dat hoort bij de incalculeerde kosten, maar niet echt bij de ingecalculeerde tijd. Jammer van de Panamese San Blas en Las Perlas eilanden. Die vallen in elk geval nu af in het tijdschema. Zullen we nog op tijd zijn voor onze vrienden, die op bezoek komen op de Galapagos? Duimen!

Vrijdag 14 februari; Als joe de tied weet ken je de ploats net weetn, als joe de ploats weet ken je de tied net weetn.
Dit gezegde van een schipper op de Gudsekop over afspraken maken met een zeilboot blijkt maar weer eens al te waar.
Zullen we dan toch het Carnaval op Curacao gaan meemaken? Hopelijk gaat het allemaal niet ZO lang duren. We gaan het beleven, maar hopen natuurlijk dat de nodige motoronderdelen snel door de douane komen, dat Joe tijd maakt in zijn agenda en dat we voor het carnaval weer op weg zijn. We leren goed opslomen. Misschien is het ook wel goed deze verplichte rust. We hadden de afgelopen weken iets te weinig ontspanning ingebouwd en daar bovenop natuurlijk een boot die van het anker af op een modderondiepte was gelopen in onze afwezigheid. Die nacht op de modderplaat, wachtend op hoog water, hebben we beiden erg weinig geslapen.
We waren kort erna op het punt dat ik allergisch reageerde op elke vraag die aanpassing van me vroeg en Eddy alles eruit flapte wat opkwam om zich maar niet meer in te hoeven houden. Oké, we waren allebei misschien wat overdreven bezig. De avond voor ons geplande vertrek hadden we dan dus ook een flinke vonkenregen in de communicatie binnen onze relatie. Dat klaart de lucht en voorzichtig vinden we elkaar weer. Volgens Eddy ontwikkelen wij blijkbaar elke keer een 'after bezoek' dip. Het gaat er wel op lijken. Sorry lieve bezoekende vrienden. Jullie zijn stuk voor stuk echt lieve vrienden. Wij zijn er blijkbaar gewoon niet zo goed in of misschien moet ik wel concluderen dat een 'after bezoek' dip normaal is? Geen idee. Hoe doen anderen dat? Daar lees je in de blogs van andere wereldzeilers haast niets over.
Saai is het in elk geval niet. Het zet alles weer eens op scherp en smeert de boel goed door. Net als onze motor kan het geen kwaad de boel weer eens goed in de olie te hebben. Nee, niet de drank bedoel ik! Conclusie: ook voor onze relatie samen is het wel goed om even te ontspannen, bij te komen en weer lekker te lachen. En de uitdaging aan te gaan die oude valkuilen overboord te krijgen!

Dit is reizen. Je boot zo goed als lukt op gang houden, overmacht tegenkomen, accepteren en loslaten. Oh, en natuurlijk heel creatief blijven nadenken over oplossingen.

Zaterdag 15 februari; ingeklaard
Zittend op een terrasje met uitzicht op de Pontjesbrug genieten we van Curacao. We hebben zojuist opnieuw ingeklaard bij de Douane en Immigratie. En als we komende week ergens alsnog weggaan zullen we opnieuw komen uitklaren. Aan de kade ligt de Eendracht uit Nederland te dobberen.

• 15 Februari 2014 - 20:31

Sandra De Ridder:

Lieve Rixta,

Wie weet zien we elkaar nog !! IK WAS OOK OP CURACAO... Ik ben nu in Colombia maar ben vanaf vrijdag weer op Curacao. Zou wel heel leuk zijn... ;-) Ennuh... als ik nog een pot schroeven voor jullie mee moet nemen vanuit Colombia... mail me maar !

Liefs, Sandra X

• 16 Februari 2014 - 09:29

Justine Van Lawick:

Lieve mensen,

Ja, leven kan je overal leren, op een boot, in de stad, reizend, thuis......hindernissen zijn er altijd en die vragen om creativiteit, onmacht aanvaarden, blijven zoeken naar het landschap en de zeeën van mogelijkheden en je niet uit het veld laten slaan door onmogelijkheden.

Jullie doen dat knap samen. En ik vind het erg troostend dat het tussen Eddy en jou ook af en toe knettert...

Marek heeft zijn bus nu bijna ingebouwd. Wat lijkt hij toch op Eddy. Inventief, handig (hij is daar zelf verbaasd over) onconventioneel en origineel. Heeft bv een houten voordeur erin gebouwd, want het is toch zijn huis!

Hij hoopt in maart te vertrekken. We zijn benieuwd!

Behouden vaart, liefs, Justine

• 16 Februari 2014 - 09:31

Riet:

Visite en vis blijven drie dagen fris. Je hebt nu eenmaal tijd nodig om bij jezelf te blijven.
    Geniet maar van Curacao. Een paar dagen langer op dat prachtige eiland kan beslist geen kwaad.
    Liefs Riet

• 19 Februari 2014 - 15:39

Welmoed:

Wat een gedoe zeg met die motor, ik ben net als Ilja blij dat je Joe er nog even naar hebt laten kijken. Nu Curaçao is niet beroerd om bij te komen geniet maar van de ontspanning lieve groeten Welmoed

• 20 Februari 2014 - 20:58

Arie Petrus:

Hoi Rixta en Eddy,

Jammer dat jullie San Blas e.d. moeten laten liggen. Als jullie Panama door zijn kunnen jullie misschien nog de Las Perlas eilanden pakken. Maar de kers op de taart zal zeker de Galagapos eilanden zijn. Pas wel op in het Panama kanaal als er een zeeschip voor je ligt. Kennissen van mij werden toen het schip gas gaf op een haar na met hun schip, een Breehorn 44, tegen de sluisdeuren gedrukt omdat het water niet weg kon door de breedte van het zeeschip.
    (zie www.pacific-blue.nl/flessenpost/passage_panamakanaal.html).
    Veel succes, geniet en een behouden vaart.

Arie Petrus
    SY Adventure